Wat is Google Analytics? Google Analytics geeft je meer inzicht in wie de bezoekers van je website zijn, waardoor je je website kan verbeteren. Het is een gratis tool van Google en is dus kosteloos. Hierdoor is het dus zonde om er geen gebruik van te maken. Lees daarom verder voor een Google Analytics uitleg van sommige voordelen van de functies.
Uitleg waarom je Google Analytics moet gebruiken
Heb je een eigen website? Of sta je op het punt om een eigen webshop te beginnen? Vergeet dan zeker niet om ook Google Analytics te installeren. Het grootste voordeel is toch wel dat het gratis is. De tool is erop gericht dat je hiermee inzicht krijgt in hoeveel bezoekers je hebt, wie ze zijn, waar ze vandaan komen, enzovoort. Dat wil zeggen dat je dus te zien krijgt hoe goed je website scoort bij het publiek. Enkele functies binnen Google Analytics zijn:
- Realtime.
- Doelgroep.
- Acquisitie.
- Gedrag.
- Conversie.
Google Analytics uitleg functies.
Binnen Google Analytics zijn er een aantal functies. Elk functie heeft een bepaald doel om je te helpen om meer inzicht te krijgen in je bezoekers. Ter illustratie van de functies:

Realtime.
Hiermee kun je de actieve gebruikers van je website zien. Dus de bezoekers die nu op je website zijn. Ook kun je de locaties zien van je bezoekers. Hiernaast ook wat de verkeersbronnen zijn. Evenals welke pagina’s ze momenteel aan het bezoeken zijn en of ze converteren en bijvoorbeeld een product op je website kopen.
Doelgroep.
Met deze functie krijg je inzicht in in de doelgroep van je website. Dit kan bijvoorbeeld gaan over:
- Demografie.
- Interesses.
- Locatie.
- Gedrag.
- Browsers en besturingssystemen.
- Apparaten zoals mobiel of desktop.
Acquisitie.
Dit gaat over hoe jij de bezoeker op jouw website hebt geworven en via welk kanaal zij binnen zijn gekomen. Misschien gebruik je naast Google Analytics ook anders tooling van Google. Zo heb je bijvoorbeeld ook Google Ads (SEA) waarmee je kunt adverteren in Google. Of je wilt bijvoorbeeld hoger in Google (SEO) komen. Je kunt dan gebruikmaken van de Google Search Console.
Gedrag.
In Gedrag zie je hoe jouw bezoekers zich op jouw website gedragen. Bijvorbeeld welk pad zij volgen. Misschien ben je geïnteresseerd in de zoektermen die je bezoekers hebben ingevuld op je website. En wil je bijvoorbeeld weten hoe bezoekers navigeren op jouw website.
Conversies.
Hier kun je zien in hoeverre jouw bezoekers hebben geconverteerd. Want stel dat je bijvoorbeeld producten of diensten verkoopt op je website, dan kun je hier bijvoorbeeld doelen aanmaken. Hierdoor kun je bijhouden of je bezoekers overgaan tot het kopen van je producten of diensten. Maar je kunt ook mooi zien waar ze bijvoorbeeld tegenaan lopen in het bestelproces.
Tip voor Google Analytics uitleg.
Ga voor meer Google Analytics uitleg naar de helpcentrum van Google.
Maar vergeet vooral ook zeker niet om de gratis online cursussen in de Analytics Academy te volgen.
Wil je meer weten over hoe je hoger in Google kunt komen? Lees dit artikel voor een korte uitleg.