Denk je erover na om een gebruikersonderzoek uit te voeren? Vraag je jezelf af welke methoden tot goede resultaten zullen leiden? Zoek dan niet verder, want we hebben een lijst gemaakt met 10 uitstekende methoden. Methoden waarvan is bewezen dat ze zorgen voor echte waarde. Dit zijn de 10 populaire voorbeelden van methoden van gebruikersonderzoek:
- A/B testen
- Usability test
- Eyetracking
- Interviews
- Enquêtes
- Cardsorting
- Buy-a-eature
- Expert review
- Kliktesten
- Observeren

Doel methoden gebruikersonderzoek
Het belangrijkste doel van gebruikersonderzoek is om vanuit de gebruiker te kijken. Misschien sta je op het punt om een eigen webshop te starten en wil je een website ontwerpen. Met gebruikersonderzoek ontwerp je met de gebruiker in gedachten. Gebruikersonderzoek vertelt ons namelijk wie die persoon is. Ook in welke situatie ze jouw product of service gebruiken. Maar ook wat ze van je nodig hebben. Gebruikersonderzoek houdt ons dus tegen om te ontwerpen voor onszelf. Want deze fout wordt helaas nog veel gemaakt.
Methoden gebruikersonderzoek
Laten we elke methode van gebruikersonderzoek eens bekijken en zien wat het is en waarom het werkt.
10 voorbeelden op een rijtje
1. A/B testen
A/B testen is een methode om twee versies van een pagina of app met elkaar te vergelijken. Het komt erop neer dat deze methode eigenlijk een test is. Een methode waarbij je twee of meer soorten toevallig aan gebruikers getoond worden. Daarmee bepaal je welke het beste presteert. Door middel van statistieken weet je welke versie beter presteert.
2. Usability test
Bij een usability test onderzoek je hoe gemakkelijk een ontwerp te gebruiken is met een groep gebruikers. Het betekent meestal het bekijken van gebruikers, terwijl ze proberen taken uit te voeren. Dit doe je voor verschillende soorten ontwerpen. Dit doe je vaak. Bijvoorbeeld van de vroege ontwikkeling tot na het uitbrengen van een product. Natuurlijk moet je de juiste gebruikers kiezen, want het moeten wel mensen zijn waarop je je richt. Usability tests leveren belangrijke resultaten op die tot actie leiden. Ook is het erg moeilijk voor mensen om beslissingen op basis van deze tests tegen te spreken. Het zijn namelijk echte ervaringen van mensen. Vandaar dat het bijna onmogelijk is om te zeggen dat het bewijs van usability testen niet klopt.
3. Eye-tracking
Bij Eye-tracking meet je waar je gebruikers naar kijken. Dat komt doordat deze methode helpt bij een aantal aspecten. Bijvoorbeeld het bekijken en meten van oogbewegingen, pupilverwijding, blik en knipperen. Dit met als doel om te zien waar proefpersonen hun ogen op richten. Ook om te zien waar ze mee bezig zijn en wat ze negeren. Eye-tracking onderzoek kan bijvoorbeeld op de volgende manieren:
- Eye-tracking apparaten aan een computerscherm of monitor.
- Door personen een speciale bril te laten dragen.
- Door een Eye-tracking webcam te gebruiken.
Kortom, deze methode kan waardevolle resultaten geven. Vooral in de wensen van bezoekers en klanten. Ook kunnen ze problemen zichtbaar maken die andere methoden niet altijd kunnen kunnen.
4. Interviews
Met interviews krijg je kennis over de problemen die jouw gebruikers ervaren. Toch verknoeien veel mensen interviews, want het interviewen van gebruikers is niet alleen chatten met mensen. Het is niet alleen vragen wat ze wel en niet leuk vinden. Interviews zijn erop gericht om tot de kern te komen van wat een gebruiker probeert te doen. Ook om te ontdekken wat zijn problemen zijn.
Veel mensen denken dat een interview slechts een gezellig gesprek is met een persoon. Bijvoorbeeld om een idee of ontwerp te laten zien. Maar dit is fout, want interviews moeten precies zijn. Over de vragen moet goed nagedacht zijn. Ook moeten de vragen doelgericht zijn. Het enige dat erger is dan geen gegevens, zijn slechte gegevens.
Interviews zijn een methode die je het beste in het begin moet inzetten. Dus voordat je een idee en ontwerp hebt. Usability tests en andere methoden zijn beter om later in de ontwikkeling te gebruiken.
5. Enquêtes
Enquêtes kunnen redelijk eenvoudig zijn, maar ook slecht als je niet uitkijkt. Slecht uitgevoerde enquêtes komen zo vaak voor. Als gevolg dat dit zorgt dat het moeilijk kan zijn om ze te bespreken zonder dat het gesprek verandert in een discussie. Bijvoorbeeld over de vraag of “enquêtes slecht zijn”. Maar geen enkele methode is altijd goed en ook niet altijd fout.
Zoals elke methode hebben enquêtes sterke en zwakke punten. Over het algemeen passen enquêtes het meeste bij onder andere de volgende situaties:
- Je speciale vragen en hypothesen hebt. Dit in plaats van algemene interesse in “beoordeling krijgen” of de wens “meer te weten te komen over onze gebruikers”.
- Je precisie nodig hebt die alleen uit een omvangrijke steekproef kan komen. Zoals bij het vergelijken van meerdere gebruikersgroepen.
- Je toegang hebt tot een voldoende grote steekproef. 150 reacties is een goede vuistregel om jouw foutmarge binnen enkele cijfers te houden, maar meer is beter.
6. Cardsorting
Cardsorting is een nuttige aanpak voor het ontwerpen. Zoals de menustructuur of navigatiepaden voor websites. Deze methode is oorspronkelijk een methode in psychologisch onderzoek. Dit was lang voordat gebruikersonderzoek een “ding” was.
Het is een eenvoudige methode. Je schrijft woorden op kaarten en vraagt de gebruiker om ze onder te verdelen. Je kunt ze ook vragen om deze te labelen. Dit is waarom cardsorting een goede techniek is:
- Het is een goedkope vorm van onderzoek want het is vooral in het echt. Online tools kunnen duurder zijn.
- Het is een zeer gemakkelijke methode voor gebruikers om te begrijpen.
- Het is een zeer eenvoudige methode om meningen van gebruikers te krijgen voor ideeën.
- Het kost bijna geen moeite om een cardsorting voor te bereiden.
7. Buy-a-Feature
Buy-a-Feature is een eenvoudig en goed spel. Met als bedoeling om mensen functies te laten kiezen die ze voor een bepaald product zouden willen hebben. Het is een geweldige manier om mensen te vragen welke functies ze leuk zouden vinden en waarom.
Het is heel eenvoudig om te spelen en het levert ongelooflijk nuttige resultaten op. Functies krijgen een prijs en spelers krijgen een stapel geld, niet echt natuurlijk. Hiermee kunnen ze functies kopen. Je geeft ze alleen genoeg geld om een aantal functies te kopen. Hiermee dwing je spelers om functies te kiezen die ze het liefst willen. Bovendien is Buy-a-Feature een uitstekende manier om te ontdekken welke functies mensen waarschijnlijk aantrekkelijk vinden in een product. Maar ook waarom.
8. Expert review
Bij expert review loopt een ‘expert’ door een product heen en zoekt naar problemen. Dit kan over het ontwerp, de toegankelijkheid en de bruikbaarheid van het product gaan. Er is verder geen vast proces om te volgen. En hoe meer kennis en ervaring de expert heeft, hoe waardevoller de input is. Dit is waarom een expert review een goede methode is:
- Het is snel, gemakkelijk en goedkoop.
- Er is maar één expert nodig om een expert review uit te voeren.
- Het is een geweldige manier om verder onderzoek te doen. Toch moet je voorzichtig zijn met een expert review zonder verdere gebruikersonderzoek.
9. Kliktesten
Bij kliktesten onderzoek je waarop een deelnemer als eerste zou klikken om een taak te voltooien. Je voert het uit bijvoorbeeld uit op een website, ontwerp of schets. Succesvolle websites houden van tevoren rekening met de taken van gebruikers. Door kliktesten kun je meten hoe goed jouw website scoort. Inclusief de navigatie. Dit met als doel om te zien of gebruikers zich op de website kunnen verplaatsen en hun taak kunnen voltooien.
10. Observeren
Het observeren van gebruikers die met een product omgaan, kan een geweldige manier zijn om de bruikbaarheid van een product te begrijpen. Het uitvoeren van observaties is relatief eenvoudig omdat er niet veel training voor nodig is. Ook kan het relatief snel. Dit hangt wel af van de grootte van gebruikers die je wilt observeren. Deze methode komt overigens uit de psychologie. De methoden voor gebruikersonderzoek zijn grotendeels dezelfde als die in de psychologie.
Conclusie
Kortom, er zijn veel methoden van gebruikersonderzoek. En elke methode van gebruikersonderzoek werkt het beste op zijn manier. Pluk de vruchten van deze methoden en doe onderzoek naar je gebruiker. Want met deze methoden verbeter je je product en zullen je gebruikers tevreden zijn!
Wil je meer weten? Lees ook het artikel over 5 methoden van gebruikersonderzoek. Of bezoek de website van Usability.gov met meer informatie en voorbeelden!