
Door deze online marketing trends te volgen voor het jaar 2021 geef je vorm aan je strategie en de communicatie van jouw bedrijf. Klanten zitten op sociale media, apps en op je website. Zij houden zich bezig met jouw merk en kunnen hun ervaring met jouw organisatie aanvullen. Door je aan te passen aan deze belangrijke online marketing trends besef je dat.
Top 10 online marketing trends voor 2021
Gebruik de lijst hieronder om een compleet beeld te krijgen van deze ontwikkelingen. Begrijp hoe deze veranderingen de markt vormgeven. En begin met het bijwerken van jouw strategie, zodat je jouw bedrijf de komende maanden vooruit kunt helpen.
Waarom zijn de online marketing trends 2021 heel belangrijk?
Gebruikers van sociale media besteden nu gemiddeld 2 uur en 24 minuten per dag aan netwerken. Dit doen zij via gemiddeld 8 sociale media en berichten apps. Er is één reden waarom deze online marketing trends voor 2021 heel belangrijk zijn: jouw klanten zijn een groot deel van de dag namelijk online.
1. Artificial Intelligence
Artificial Intelligence (AI) komt op alle verschillende manieren naar voren in processen en marketing. Je kunt het gebruiken om de communicatie te verbeteren en je gegevens te analyseren. Maar ook om je verkoop te volgen of patronen in het gedrag van je klanten op te sporen. Ook om jouw personeel vrij te maken voor andere taken. Beschouw daarom AI als iets waar je geld aan moet uitgeven, maar die je voordelen zal opleveren.
2. Voice search
Zorg ervoor dat je jouw content zowel voor gesproken zoekopdrachten als voor tekst zoekopdrachten verbeterd. Steeds meer gebruikers zoeken met Voice search op hun smarthome en handsfree apparaten. Je moet daarom ook voorrang geven aan deze analyses om te scoren in zoekopdrachten.
Online marketeers kunnen tegenwoordig gesproken zoekopdrachten niet negeren. Volgens onderzoek wordt gezegd dat in 2021 ongeveer 70% van alle zoekopdrachten Voice search zullen zijn. Dit heeft zeker een grote gevolg op zoektrends. Daarom krijgt het een zeer belangrijke plaats in de nieuwe trends van online marketing.
3. Shoppable Posts
Onderzoek toont aan dat klanten eerder van plan zijn om te kopen wanneer zij een gestroomlijnde winkelervaring krijgen. Gebruik dus de functies van apps om direct te verkopen. Het draait allemaal om het verminderen van gedoe. Maar ook om het voorkomen van verlies van klanten bij het wisselen tussen websites of apps.
Je zult schrikken als je weet hoeveel mensen via social media winkelen. Op basis van een kortgeleden enquête zei 60% van de Instagram gebruikers dat ze nieuwe producten op Instagram vinden. Meer dan 4000 gebruikers van Pinterest zeiden dat Pinterest hen helpt bij het ontdekken van nieuwe producten.
Het is dus duidelijk dat een groot aantal mensen deze manier gebruikt om te winkelen. Lees meer over hoe je dat kunt instellen voor bijvoorbeeld Instagram.
4. Video marketing
Je kunt niet negeren dat 60% van de klanten zegt dat het bekijken van productvideo’s voor het kopen hen een duidelijker beeld geeft van het product. Hierdoor krijgen ze meer vertrouwen in het kopen van het product. Als het gaat om online marketing trends 2021, is videomarketing de ruggengraat van de online marketeers. Kijk maar naar de groei van TikTok.
Geweldige content zal van waarde zijn en interessant voor jouw klanten, vooral als het een ervaring creëert. Denk na over doe-het-zelfvideo’s, verhalen van oprichters, stylingvideo’s of samenwerkingen. Dit met de bedoeling om verhalen te vertellen die belangrijk zijn voor jouw publiek. Het draait allemaal om indirecte verkoop en het gebruik van je product om jouw merk op te bouwen.
Laten we als voorbeeld nemen wanneer je een product koopt. Wat is dan het eerste dat in jou opkomt? De vragen hieronder komen waarschijnlijk bij je op:
- Wat is het?
- Wanneer zal ik het kopen?
- Hoe kan ik het kopen?
- Voor wie past het goed / niet goed?
- Hoeveel kost het?
- Waarom heb ik het nodig?
Maar hoe krijg je het antwoord? En dit is waar een video invloed kan hebben op de klant bij het kopen van het product. Het maken van video’s over jouw product kan erg nuttig zijn om de klant te overtuigen.
5. Interactieve content
En als het gaat om de online marketing trends 2021, is content koning. Augmented reality, Virtual Reality, 360 graden video, Shoppable posts, opiniepeilingen en quizzen zijn enkele voorbeelden van interactieve content. Content is de belangrijkste reden voor een gebruiker om langer op jouw website te blijven. Het vergroot automatisch de bekendheid van jouw merk.
6. Programmatic Advertising
Programmatic Advertising verandert de aanpak van digitaal adverteren snel. Gebruik kunstmatige intelligentie om het kopen van advertenties te automatiseren, waardoor je je op een speciale publiek kan richten.
7. AI chatbots
Geef geld uit aan een aangepaste, snelle optie voor klantondersteuning via een chatbot. Een systeem die op vragen reageert en op bezoekers van jouw website. Je verzamelt bijvoorbeeld ook gegevens van vragen die veel voorkomen of bepaalde patronen.
8. AR en VR
In de wereld van vandaag hebben mensen het drukker en kunnen ze jouw website misschien niet bezoeken. Of proberen ze zich voor te stellen hoe jouw merk in hun leven past. Het creëren van meeslepende marketing maakt gebruik van hoe visueel we zijn. Laat dus zien dat jouw merk belangrijk is en creëer een divers aanbod die de moeite waard is. AR en VR hebben de afgelopen jaren het hoogtepunt van roem bereikt en groeien snel uit tot een van de belangrijkste marketing concepten. Hoewel VR al geruime tijd de meest bekende van de twee was, is het een feit dat AR zal overtreffen.
AR vindt je terug bij bedrijven zoals de in Zweden gevestigde meubelzaak IKEA. De nieuwste trends op het gebied van online marketing versterken het gebruik van de apps. Want met behulp van AR kunnen klanten bekijken wat voor soort meubels ze willen, voordat ze de de winkel in het echt binnengaan.
9. Google Apps
De laatste trends op het gebied van online marketing bevestigen dat automatisering een ding blijft in het marketingdomein. Maar vanwege de voortdurende Google Ads updates die worden gerapporteerd op Google Marketing Live, kun je verwachten dat mechanisatie en slim bieden een norm wordt. Google Ads is afhankelijk van machine learning om jouw biedpogingen te stroomlijnen, zodat je de maximale waarde uit de conversie haalt.
10. Social messaging
Ontmoet jouw klant waar hij is en maak het hem gemakkelijk om met jou in contact te blijven. Natuurlijke gesprekken helpen hun merkervaring en vergroten de kans dat ze zich zowel geïnformeerd als ondersteund voelen. Online marketingtrends voor 2021 zorgen ervoor dat social media apps niet langer de tools zijn om alleen met je vrienden te communiceren. Deze apps worden steeds meer een populair middel voor ondernemers om hun gewaardeerde klanten aan te spreken. Facebook Messenger scant elke maand meer dan vijftien miljard berichten die worden beantwoord door individuen en online marketeers.
Hier zijn enkele redenen waarom bedrijven hun online marketing hebben verbeterd met Social Messaging:
- Contacten opbouwen en verbindingen leggen.
- Klanten informeren.
- Om evenementen te organiseren.
- Een klantenbestand ophalen.
- De klantenservice vernieuwen.
Conclusie
Kortom, het is moeilijk om de veranderende ontwikkelingen van marketing bij te houden. Daarom hebben we onze top 10 online marketing trends voor 2021 vermeld die al gaande zijn in de online marketingwereld. Verken deze nieuwe trends in online marketing. En houd jezelf regelmatig op de hoogte van de nieuwste online marketing trends, want de ontwikkelingen gaan snel.