SEO webshop: 100 gratis tips om beter gevonden te worden in Google!

Ben je net een webshop begonnen? En wil je de online vindbaarheid van je webshop vergroten? Met als doel om de SEO van je webshop verbeteren? Met deze 100 gratis SEO tips heb je gegarandeerd succes. Je webshop komt hoger in Google te zien en je trekt direct meer bezoekers aan. Eén van de tools die je hiervoor kan gebruiken om dit te meten is Google Search Console. Dus ga met deze 100 tips aan de slag en boek resultaat!

SEO webshop: Google Search Console
De SEO van je webshop verbeteren met tool Google Search Console

100 SEO tips voor je webshop

Basistechnieken

  1. SEO betekent dat je dingen beter moet uitleggen aan zoekmachines, zodat ze je inhoud kunnen ‘lezen’. Dus start daarmee.
  2. Upload bijvoorbeeld nooit afbeeldingen zonder alt-titel attributen en beschrijvingen. Deze verplichte stap wordt ‘beeldoptimalisatie’ genoemd.
  3. Nu we het toch over afbeeldingen hebben, voeg er altijd een aantal toe aan je inhoud.
  4. Comprimeer je afbeeldingen met gratis tools zoals Optimizilla, zodat ze geen negatieve invloed hebben op de laadsnelheid van de pagina.
  5. Als je net begint met bloggen, gebruik dan WordPress. Dit platform is SEO-vriendelijk.
  6. Profiteer van de ingebouwde SEO-plugin die bij elk WordPress-gebaseerd websitethema wordt geleverd. Vul de velden in voor metabeschrijving en trefwoorden.
  7. Houd je titels kort (7-9 woorden) en duidelijk.
  8. Gebruik opmaak (beschikbaar in Microsoft Word). Maar slechts één H1-tag per bericht en zoveel H2- en H3-tags als je wilt. En natuurlijk zoveel als het zinvol is.
  9. Als je naar andere berichten en pagina’s op internet linkt, selecteer dan altijd de optie ‘link openen in nieuw tabblad’. Dit verlaagt je bouncepercentage.
  10. Blijf elke dag een beetje over SEO leren. Slechts een artikel van 10 minuten over een nieuwe truc om jezelf te verbeteren. Doe dus gewoon veel inspiratie op.

Begrijp je lezer

  1. Zelfs met SEO in gedachten, is je doel niet om zoekmachines te plezieren. Maar juist om je gebruiker tevreden te stellen. Dit zou je nieuwe mantra moeten zijn voor het maken van inhoud.
  2. Voordat je op de publicatieknop drukt. Stel jezelf de vraag: ‘Vindt een gebruiker het antwoord op de vraag die hij of zij had?’
  3. Onderscheid je van de massa. Vraag jezelf ook af: “In welk opzicht verschil ik van de andere blogposts over dit onderwerp?”.
  4. Betrek je publiek direct aan het einde van je berichten. Wees niet bang om hen om feedback te vragen of om te communiceren wat ze willen.
  5. Stem de suggesties van je gebruikers af op toekomstige berichten of inhoud. De gebruiker die het stuk heeft voorgesteld kun je zelfs een shoutout geven bij het publiceren.
  6. Voeg zo vaak mogelijk nuttige dingen toe aan je berichten. Om de gebruiker te helpen er waarde uit te halen. Een bron, hen op de hoogte stellen van een tool met betrekking tot het onderwerp. Of een infographic waarin een gecompliceerd onderwerp eenvoudiger wordt uitgelegd.
  7. Wijk niet te veel af van de intentie van de gebruiker. Verrijk je inhoud met dingen die je lezer nuttig zou vinden, niet met dingen die je zelf leuk vindt.
  8. Probeer twee dingen te achterhalen: wie is jouw belangrijkste doelgroep en wie zou je willen dat het is.
  9. Creëer daarna inhoud die beide kanten van je publiek boeit en tevreden stelt. Degene die je wilt en degene die je al hebt.
  10. Blijf een relatie met je publiek onderhouden. Dit is de enige manier om op de lange termijn vertrouwen op te bouwen. Als je gebruikers tevreden zijn, zal Google tevreden zijn.

Kwaliteit van content

  1. Proeflezen, proeflezen, proeflezen, totdat elke zin in je blog of pagina op zijn best is. Elke fout geeft zowel zoekmachines als je lezers aan dat je niet van de bovenste plank bent.
  2. Actualiteit van inhoud. Als je iets kunt publiceren dat niet snel verouderd raakt, is dat geweldig. Maar zo niet, zorg er dan voor dat je het bericht zo vaak als nodig bijwerkt.
  3. Publicatiefrequentie: schrijf consequent en regelmatig. Minstens elke 2-3 dagen.
  4. Keuze van afbeeldingen. Deze moeten van een breed spectrum zijn. En voldoende herkenbaar zijn, maar ook gericht op het onderwerp. Anders zullen je beelden uit zijn of zelfs de lezer en crawlers verwarren.
  5. Copyrightvrije afbeeldingen: gebruik geen afbeeldingen waarvoor je geen toestemming heeft. Er zijn tal van websites voor afbeeldingen die stockfoto’s aanbieden zoals Unsplash. Dus kies gewoon afbeeldingen van daaruit of gebruik je eigen afbeeldingen.
  6. Expertise. Doe geen uitspraken over de stand van zaken in welke niche dan ook, tenzij ondersteund door officiële gegevens. Link naar rapporten of wetenschappelijke studies om meer waarde en betrouwbaarheid toe te voegen aan de informatie die je presenteert.
  7. Toon van auteur. Houd je toon professionele. Zelfs als je stijl zo nu en dan menselijker, persoonlijker of grappiger wordt.
  8. Nuttigheid. Vergeet nooit dat het hoofddoel van je gebruiker is om iets informatief en nuttigs te vinden. Daarom moet je inhoud uiteindelijk altijd over je lezers gaan, niet over jou.
  9. Schrijfstructuur en stijl. Kies korte zinnen en korte alinea’s. Verdeel alles dat geen deel uitmaakt van een enkel item in verschillende stukjes tekst. En ga tools zoals ishetb1 niet uit de weg. Het kan je helpen artikel leesbaarder te maken.
  10. Originaliteit. Zorg ervoor dat je stuk iets meer bevat dan al die andere artikelen die in de bovenste zoekresultaten voor je onderwerp staan.

Contentpromotie en -marketing

  1. Social media moeten worden gebruikt om je inhoud te promoten. Het is leuk, gemakkelijk te gebruiken en zal niet te veel van je tijd opslokken (als je dat niet toestaat).
  2. De truc is om te kiezen welk social media platform het beste werkt voor jouw niche en inhoud. Pinterest geeft de voorkeur aan unieke en boeiende beelden. Twitter is goed voor het opbouwen van een influencerstatus als je expertise levert. Terwijl Facebook geweldig is voor multifunctionele inhoud.
  3. Gebruik als experiment alleen betaalde social media promotie voor bepaalde posts. Ontdek met vallen en opstaan ​​welk type advertentiewerk het beste bij je past.
  4. Wijs een vertegenwoordiger van social media aan om je berichten op verschillende platforms te promoten. Ook om te promoten op de ideale tijden gedurende de dag.
  5. Als je affiliate marketing gebruikt, zorg er dan voor dat je berichten niet te promotioneel worden. Noch gebruikers, noch de zoekmachines zullen het leuk vinden.
  6. Als je sponsoring accepteert voor sommige van je berichten. Zorg er dan voor dat je daar transparant en eerlijk over bent.
  7. Maak geen reclame voor producten, ideeën of mensen waar je niet in gelooft. Slechte karma zal je sneller inhalen dan je denkt. Wat betekent dat je geen negatieve reputatie wilt krijgen.
  8. Voor bloggers: word geen outlet voor producten binnen een bepaalde niche. Maar word ook geen nieuws outlet voor heel verschillende niches. De gebruikers moeten je nog steeds kunnen associëren met een bepaald domein.
  9. Een ideale verhouding voor bloggers is om ongeveer 25-30% berichten met promotionele inhoud te posten. Zoals product recensies of artikelen met links en de rest mag niet promotioneel zijn.
  10. Voor bedrijven. Zelfs als jouw bedrijfspagina nogal formeel, nuchter en actueel is. Vertrouw me dan dat je nog steeds een bloggedeelte voor je webshop nodig hebt. Gebruik het voor het plaatsen van korte updates, bedrijfsevenementen of nieuwswaardige ontwikkelingen in jouw vakgebied.

Zoekwoorden en zoekwoordanalyse

  1. Het identificeren van het juiste trefwoord / de juiste zoekwoorden die je wilt gebruiken is cruciaal. Vooral om je kansen op ranking in de zoekresultaten te vergroten en dus organisch verkeer naar je webshop te leiden. Zoekmachines zijn nog steeds de belangrijkste verkeersbron en beïnvloeder.
  2. Het is gemakkelijk om zoekwoorden te vinden waar een behoorlijke vraag naar is. Zelfs als je niet de tijd, het budget of de knowhow hebt voor geavanceerde tools. Begin met Google AdWords of begin gewoon met het typen van woorden en zinnen in de zoekbalk van Google. Kijk wat voor suggesties je krijgt. Dat zijn trefwoorden op basis van wat andere gebruikers zoeken.
  3. Als je meer nauwkeurigheid wilt en je gebruik van zoekwoorden via AdSense wilt omzetten in contanten. Dan moet je natuurlijk tools gebruiken die ook rapporteren over hoe waardevol een zoekwoord is. Of hoe hevig de concurrentie ervoor is, enzovoort.
  4. Nadat je gewend bent geraakt aan de zoekwoordplanner van AdWords of de Google zoekbalksuggesties. Dan ga je verder met professionelere tools zoals Semrush. Met een van de meer geavanceerde functies krijg je tal van bonusvoordelen en de meeste zijn ook gemakkelijk te gebruiken.
  5. Als je eenmaal je zoekwoordplannen hebt, moet je voorzichtig zijn met hoe je ze doseert. Te veel en zoekmachines kunnen je een boete geven vanwege overmatig gebruik van zoekwoorden (spamming). Te weinig en je hebt mogelijk geen significant effect.
  6. De belangrijkste strategie van zoekwoordgebruik is om de key zoekwoord in de titel van het bericht te plaatsen. En ook in de eerste en laatste alinea’s (één keer). En nogmaals voor elke 100 woorden in de rest van de tekst te plaatsen.
  7. Binnen de titel is een trefwoord effectiever als het zo dicht mogelijk bij het begin wordt ingevoegd zoals in dit artikel.
  8. Denk aan de gebruikersintentie die is gekoppeld aan de trefwoorden die je gebruikt. Geen tool kan je dit expliciet vertellen, maar je moet in plaats daarvan je intuïtie gebruiken. En zorg er vervolgens voor dat jouw bericht op een bevredigende manier reageert op deze gebruikersintentie.
  9. Tip: probeer je key zoekwoord te gebruiken in een van je alt en titel attributen voor afbeeldingen in dat bericht. Maar alleen als het echt relevant is om de afbeelding te beschrijven (anders is het spam).
  10. Als je een gerelateerd zoekwoord extra waarde, maar het gebruiken van beide zoekwoorden te veel ruimte in beslag neemt. Maak dan een sub-post naast je key zoekwoord en laat beide berichten linken met elkaar.

Voorkomen en oplossen van errors

  1. Zorg ervoor dat jouw webshop de volgende verplichte pagina’s correct heeft geschreven; Over ons, Contact, Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid.
  2. Je webshop moet ook worden geleverd met een correcte sitemap, die ook door gebruikers kan worden geopend. De sitemap (van het XML-type of het HTML-type) moet worden gecontroleerd op fouten en elke 2-3 maanden worden bijgewerkt.
  3. Dien je sitemap in bij de belangrijkste zoekmachines (Bing en Google Search Console) zodra je deze hebt voltooid. Dit om ervoor te zorgen dat je toekomstige inhoud correct wordt geïndexeerd.
  4. Installeer de Google Search Console op jouw blog of website. Hiermee kun je de sitemap maken, fouten controleren en met Google communiceren voor het geval er iets mis is.
  5. Als de crawlers van Google fouten op je webshop detecteren. Dan kan jouw webshop een boete krijgen en stoppen met indexeren. Je moet maatregelen nemen om dat te voorkomen en de Google Search Console kan helpen.
  6. Zorg ervoor dat je de juiste instellingen kiest voor de categorieën en subcategorieën van jouw website. Je kunt per ongeluk worden gemarkeerd voor dubbele inhoud. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat sommige metabeschrijvingsfragmenten zich kunnen herhalen in twee of meer categoriepagina’s.
  7. Zorg ervoor dat je niet meerdere berichten over hetzelfde onderwerp met hetzelfde key zoekwoord of bijna identieke hebt. Of naar dezelfde link linkt. Dit kan worden beschouwd als spam, zelfs als je de beste bedoelingen had.
  8. Spam geen enkele vorm van inhoud. Te veel afbeeldingen met te weinig tekst bijvoorbeeld. En verzamel geen inhoud die niet van jou is, zelfs niet als je naar de juiste bronnen linkt.
  9. Als je ooit het gevoel hebt dat jouw webshop een boete heeft gekregen na een grote update van Google. Kijk dan in Google Search Console voor meer informatie. Of laat een team van experts een website-audit uitvoeren. Dit beschermt je ook tegen toekomstige risico’s.
  10. Sommige WordPress-thema’s worden beter (sneller) geïndexeerd dan andere en zijn ook vatbaar voor minder codefouten. Doe je onderzoek voordat je een thema voor je webshop kiest en beslis niet alleen op basis van de afbeeldingen.

Monitor je bezoekersverkeer en positie

  1. Maak een Google Analytics account voor jouw website. De zeer gedetailleerde rapporten die je ontvangt, zijn ook verrassend eenvoudig te volgen, zelfs voor beginners.
  2. Je kunt Semrush ook gebruiken om ranglijsten te controleren. En zoals hierboven al gesuggereerd, zal de tool ook meer dan nuttig zijn voor andere dingen. Zoals het vinden van de juiste zoekwoorden, enzovoort.
  3. Je moet ook een account bij Moz aanmaken, vooral als jouw webshop ook voor marketing wordt gebruikt.
  4. Elke vorm van vooruitgang in ranglijsten is goed en brengt meer potentieel voor de toekomst met zich mee. Maar de harde waarheid is dat alleen de eerste pagina met zoekresultaten er echt toe doet en veel bezoekers trekt.
  5. Hier is de meest bekende SEO-grap en ook een duidelijk uitgesproken tip; de beste plaats om een ​​lichaam te verbergen is op de tweede pagina van de zoekresultaten van Google. Waarom? Omdat niemand daar ooit naartoe gaat.
  6. Maak je geen zorgen over de kleine verschillen in ranglijsten. Aangezien kleine schommelingen normaal zijn. Zorg ervoor dat de algemene trend aan het einde van elke maand stijgt.
  7. Het is normaal om iets andere resultaten te verkrijgen van de verschillende tools die je gebruikt. Je hoeft je er geen zorgen over te maken. Neem gewoon het beste advies of de beste conclusie.
  8. Het is ook handig om details te controleren. Zoals waar je gebruikers vandaan komen. En waar ze naartoe gaan nadat ze een van je berichten hebben bezocht. Of hoe lang ze op de pagina blijven, enzovoort.
  9. Voer experimenten uit met behulp van je tools zoals Google Optimize. Voer een kleine wijziging door op jouw webshop en kijk welke invloed dit heeft op rankings, verkeer enzovoort.
  10. Door dergelijke lessen uit je SEO rapporten te halen kan je jouw aanpak aanpassen voor het beste doel. Dat doel is continue groei.

Voor als je echt naar de next level wilt gaan

  1. Trap niet in de val door te veel tools voor SEO te gebruiken. Sommige verspillen gewoon tijd of zitten vol fouten, terwijl andere ronduit spam zijn en je doel teniet doen.
  2. In plaats daarvan is het beter om jezelf af te vragen met welke tools en plugins je kunt leven. Het zal je leven veel gemakkelijker maken.
  3. Begin met het implementeren van de nieuwe SEO dingen die je leert, nadat je een goed implementatieplan hebt opgesteld.
  4. Blijf bij je SEO plannen en volg meetgegevens op. Dit zodat je de plannen voortdurend kunt aanpassen op basis van de resultaten die je behaalt.
  5. Je kunt je SEO activiteit en websiteontwikkelingsplannen ook toevertrouwen aan experts. Zo kun je tijd besparen en betere resultaten te behalen. Maar zorg ervoor dat je een betrouwbaar team kiest, aangezien jouw webshop bestraft kan worden of erger.
  6. Beperk de groeistrategie van jouw webshop niet tot SEO. Zelfs als het meeste verkeer van zoekmachines naar je komt. En het andere grote deel van social media. Dan moet je toch een meer diverse aanpak bedenken.
  7. Wees voorzichtig bij het opbouwen van je aanwezigheid op het web en voetafdrukken. Sommige van jouw benaderingen kunnen je SEO pijn doen.
  8. Laat een webontwikkelaar jouw webshop regelmatig controleren op codefouten (eens in de 3 maanden). Zelfs als alles goed lijkt te werken. Na verloop van tijd kunnen kleine foutjes voorkomen en je paginasnelheid vertragen enz.
  9. Dingen die vroeger strategisch goed werkten, kunnen plotseling niet meer goed werken en ervoor zorgen dat je webshop wordt gede-indexeerd. Dit komt door onverwachte wijzigingen in de Google algoritmen (grote updates). En er is niets dat je kunt doen om dit te voorkomen. Maar blijf SEO leren, zodat je je hier goed op kunt aanpassen.
  10. Als jouw webshop niet zo goed presteert als vroeger, bel dan wat experts. Onderschat nooit de genezende kracht van een goede website audit.

Tips om mee te nemen en niet te vergeten

  1. Heb geduld: SEO is een leuk en volwassen spel met hoge inzetten en beloningen. Maar zelfs als je elke tip toepast die hier wordt gegeven. Zelfs dan kan het nog een paar maanden duren voordat je een aanzienlijke verkeersgroei bereikt.
  2. Begin niet elke keer dat je over een nieuwe bruikbare tip of techniek voor SEO leest over op implementatie. Sommige dingen kunnen je webshop meer pijn doen dan dat ze je kunnen helpen, dus verder onderzoeken is altijd vereist.
  3. Vergeet niet je sitemap actueel en regelmatig bij te werken, zodat zoekmachines op de hoogte blijven van wat je doet.
  4. Zodra je webshop te groot wordt om handmatig te beheren vooral als je niet al je inhoud zelf maakt. Dan kunt je verschillende tools gebruiken om te controleren of alles in orde is met de alt-tags, metabeschrijvingen enzovoort.
  5. Pagina’s en berichten met een te dunne inhoud van minder dan bijvoorbeeld 500 woorden. Die moeten worden bijgewerkt (verrijkt), verwijderd of samengevoegd met anderen.
  6. Test je webshop in andere browsers dan degene die je momenteel gebruikt. En ook op andere typen apparaten, om te controleren of de pagina correct wordt weergegeven. Of deze mobielvriendelijk en mobiel responsief is, enzovoort.
  7. Als het je uiteindelijke doel is om geld te verdienen met jouw websiteverkeer. Dan is het inhuren van een SEO team om het te beheren vroeg of laat wat je moet doen. Zorg er gewoon voor dat de mensen die je inhuurt echt professioneel zijn.
  8. In tegenstelling tot klassieke SEO acties en planning die tijd vergen om tot stabiele resultaten te komen. Is echter activiteit op social media je tijd alleen waard als het sneller wordt omgezet in aanzienlijke bezoekersstoten.
  9. Wees behulpzaam en communiceer met je gebruikers als ze opmerkingen of feedback posten.
  10. Denk eraan om altijd plezier te hebben bij het maken van je inhoud en deze af te stemmen voor SEO doeleinden. Zowel je publiek als de crawlers zullen dat kunnen oppikken!

Hopelijk heb je wat aan deze SEO tips voor je webshop om je online vindbaarheid te verbeteren. Doe er je voordeel mee en ga er mee aan de slag!