Door middel van het bijhouden van de juiste statistieken kun je jouw succes meten. Vanwege de explosieve groei van TikTok is het begrijpen van deze TikTok analytics heel belangrijk. En deze analytics inzichten, die beschikbaar zijn voor TikTok pro-accounts, kunnen je veel informeren. Namelijk vanaf het moment dat je iets plaatst tot wat je plaatst. Ontdek wat voor soort content jouw publiek het leukste vindt in TikTok. Dus welke TikTok analytics je moet bijhouden en waar je ze kunt vinden en hoe je ze in jouw voordeel kan gebruiken.

Wat is een TikTok pro-account?
Het belangrijkste verschil tussen een TikTok pro-account en een gewone account komt neer op TikTok analytics. Pro-accounts bieden dit aan, terwijl gewone accounts dat niet doen. Doordat TikTok pro-accounts jou in staat stellen om inzicht te krijgen in jouw kijkers, kun je je prestaties meten. Vanaf het TikTok analytics dashboard kan je hier meer over te weten komen. Bijvoorbeeld volgers, weergaven, betrokkenheid en nog veel meer metrics!
Overschakelen naar een TikTok pro-account:
Stap 1: klik op je profielpagina op de drie stippen in de rechterbovenhoek.
Stap 2: vervolgens kies je Account beheren.

Stap 3: daarna tik je op Overschakelen naar een Pro-account.

Stap 4: hierna kies je een geschikte categorie en geslacht.
Stap 5: als je je niet hebt aangemeld met je telefoonnummer, dan word je gevraagd er een toe te voegen. Dit wordt gevolgd door een bevestigingscode die je ontvangt.
Hoe check ik mijn TikTok analytics?
Vraag je jezelf af waar je jouw TikTok analytics kan vinden? Ik leg dit hieronder uit per apparaat.
Mobiel
Klik vanuit je profiel op je mobiel op de drie stippen in de rechterbovenhoek. Onder Account zou je Analytics moeten zien.

Desktop
Hier lees je hoe je TikTok analytics op je desktop kunt bekijken. Log in bij TikTok, klik vervolgens op je profielfoto en selecteer daarna View Analytics.

TikTok volgers analytics
De statistieken van je TikTok volgers verschijnen eerst in een grafiek op het tabblad Overview. Schakel ook tussen de 7-daagse of 28-daagse weergave om de groeipatronen van je account op korte en lange termijn in kaart te brengen.

Klik voor meer inzicht in je publiek op het tabblad Followers in de rechterbovenhoek. Dit gedeelte bevat bijvoorbeeld demografische gegevens van je volgers over geslacht en locatie. Evenals de activiteiten van je volgers, de video’s die je volgers hebben bekeken en de nummers waarnaar je volgers hebben geluisterd.
TikTok profile analytics
Hiermee krijg je een kort overzicht van je TikTok profiel analytics op het tabblad Overview. Scrol langs de volgersgrafiek om je Profile Views te zien. Schakel tussen een langere weergave van 28 dagen of een korte weergave van 7 dagen om pieken in jouw verkeer te vinden.
TikTok video analytics
De meest uitgebreide inzichten die TikTok biedt, zijn voor video’s. In Overview vind je een staafdiagram met videoweergaven van de afgelopen week of maand. Ga naar het tabblad Content voor meer informatie over specifieke TikTok video analytics.

In dit tabblad kun je recente en trending posts van de afgelopen zeven dagen zien. Je kunt ook op een video klikken om het totale aantal vind-ik-leuks, reacties, gedeelde items, afspeeltijd, verkeersbron, demografische doelgroep en meer te zien.
Inzicht in TikTok analytics metrics
Hier vind je een overzicht van de metrics binnen TikTok analytics die je in de gaten moet houden en waarom.
Overview
Het tabblad Overview biedt een samenvatting van de volgende statistieken:
Videoweergaven: het totale aantal keren dat de video’s van jouw account zijn bekeken gedurende een bepaalde periode.
Volgers: het totale aantal TikTok gebruikers dat jouw account volgt.
Profielweergaven: het aantal keren dat jouw profiel gedurende de geselecteerde periode is bekeken. Ofwel deze TikTok statistieken zijn een goede indicatie van merkinteresse. Het meet bijvoorbeeld het aantal mensen dat je video leuk genoeg vond om je profiel te bekijken.
Followers
Ga naar het tabblad Followers om meer te weten te komen over jouw publiek. Naast de belangrijkste demografische statistieken, kun je ook zien waar je volgers in geïnteresseerd zijn. Daarom is dit gedeelte een goede bron voor inspiratie.
Gender: hier vind je de verdeling van je volgers naar geslacht. Als je tevreden bent met je niche, houden zo! Als je jouw publiek wilt vergroten, overweeg dan om content te maken wat meer universeler is. Of werk bijvoorbeeld samen met een relevante influencer om bekendheid te krijgen bij verschillende mensen.
Top territories: hier zie je waar je volgers vandaan komen, gerangschikt per land.
Follower activity: dit toont je de tijden en dagen dat je volgers het meest actief zijn op TikTok. Zoek wanneer je volgers het meest actief zijn en plaats dan regelmatig berichten in dat tijdvak.
Videos your followers watched: in dit gedeelte krijg je een idee van de content die het populairst is bij jouw volgers.
Sounds your followers listened to: TikTok trends worden onderstreept door nummers, dus controleer de geluiden die je volgers hebben geluisterd om te zien wat populair is. Trends gaan snel op TikTok. Dus als je deze resultaten gebruikt voor ideeën, plan dan snel.
Content
Op dit tabblad kun je de prestaties van je content meten.
Total like count of post: hoeveel likes een bericht heeft ontvangen.
Total number of comments: hoeveel reacties een bericht heeft ontvangen.
Trending video’s: dit toont je de negen beste video’s met de meeste kijkers in de afgelopen zeven dagen.
Total shares: het aantal keren dat het bericht is gedeeld.
Total play time: dit is een cumulatief totaal van de tijd die mensen hebben besteed aan het bekijken van jouw video. Deze statistiek zegt op zichzelf niet veel, maar kan worden vergeleken met andere berichten.
Total video views: het aantal keer dat een bericht is bekeken.
Average watch time: de gemiddelde tijd die mensen hebben besteed aan het bekijken van je video. Dit geeft je een goede indicatie van hoe succesvol je was in het vasthouden van de aandacht van je kijker.
Traffic source types: waar verkeer voor jouw bericht vandaan komt.
Audience territories: in dit gedeelte wordt jouw bereikte publiek weergegeven (totaal aantal gebruikers dat jouw video heeft bekeken) en de toplocaties van kijkers voor het bericht.
Kortom, je weet nu welke TikTok analytics je moet bijhouden en waar je ze kunt vinden. Dus doe er je voordeel mee. Wil je meer blijven weten, bekijk dan ook de andere artikelen.