Wat is digital analytics? Een korte uitleg en waarom je het moet gebruiken

De hoeveelheid data groeit enorm doordat internet niet meer weg te denken is uit ons dagelijks leven. Online marketing trends veranderen continue. Ook zijn Nederlanders koplopers digitale vaardigheden binnen Europa. We maken dus allemaal gebruik van ons mobiele telefoon, desktopcomputer of tablet. Of zitten op social media zoals Tiktok. En als we dit doen, dan laten we laten allerlei sporen achter.

Hierdoor komen bedrijven in het bezit van een grote hoeveelheid data. Deze kunnen ze vervolgens gebruiken om de effectiviteit van hun inspanningen te meten. Het vertalen van inzichten uit al deze data om op basis daarvan de inzet van je marketing te verbeteren. Dat is de betekenis van digital analytics.

digital analytics
Hoeveelheid data groeit enorm.

Waarom digital analytics gebruiken?

Je kunt beslissingen nemen op basis van je onderbuikgevoel. Maar je kunt beslissingen ook nemen op basis van data. Anders weet je als bedrijf moeilijk wanneer je succesvol bent als je dit niet meet natuurlijk. Met digital analytics snap je meer hoe effectief je bent. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van metrics.

Wat zijn metrics?

Met metrics kun je meten of je als bedrijf jouw doelstellingen hebt bereikt. Misschien ben je een startende webshop eigenaar en wil je jouw online vindbaarheid vergroten. Of is je doelstelling om hoger in de Google zoekresultaten te verschijnen. Zo zijn er graadmeters om de prestaties hiervan te meten. Dit zijn dus metrics.

Voorbeelden metrics.

Metrics
Metrics.

Er zijn talloze metrics te benoemen. Dit is vaak ook afhankelijk van de fase van je klantreis. Ik geef hieronder per fase in de reis van een klant een aantal voorbeelden:

Awareness.

  • Bereik: het aantal unieke personen dat een uiting heeft gezien.
  • Tijd van weergave: de hoeveelheid tijd die een bezoeker spendeert aan het bekijken van een video.
  • CPM: kosten per duizend vertoningen.

Consideration.

  • CTR: een cijfer dat aangeeft hoe vaak mensen op een advertentie doorklikken.
  • CPC: de kosten per klik op een advertentie.
  • Conversie: het aantal bezoekers dat een bepaald doel heeft behaald ten opzichte van het totaal.

Aankoop.

  • Bezoekers: het aantal bezoekers naar bijvoorbeeld je website.
  • Aantal kopers: het aantal bezoekers dat is overgegaan tot een aankoop.
  • Bezoekduur: de tijd die bezoekers gemiddeld op je website besteden.

Loyaliteit.

  • Herhaling bezoeken: het aantal personen dat terugkeert naar je website ten opzichte van de totale bezoeken.
  • Tevredenheid klant: het gemiddelde cijfer dat klanten geven.
  • Retours: het aantal klanten dat een aankoop retour stuurt ten opzichte van de totale klanten.

Digital analytics gaat wel verder dan alleen metrics. Dit is namelijk het begin. De volgende stap is natuurlijk wat je ermee doet. Dus of je actie neemt en op welke manier je tot verbetering overgaat. Dat is net zo belangrijk.

Lees ook de andere artikelen over digital analytics voor meer informatie.